Knap 7 ud af 10 butikker har ikke lovgivningen får øje, når de guider dig i julehandlen. Det viser en ny undersøgelse, der har kortlagt butikkers praksis i forhold til at udbetale kunders gavekort.

Af Bodil Åbom, Johanne Burgaard og Mathilde Glerup

Lyt til hele historien om, at 68% af butikkerne i en ny undersøgelse overskrider loven, når de ikke udbetaler kunders gavekort.

Når man ikke kan finde en passende gave, eller juleønsket er udsolgt, bliver et gavekort ofte redningen. Det er nemt for gavegiveren, og modtageren kan selv gå ud at finde det, de ønsker sig. Hvis gavekortet heller ikke falder i god jord, og modtageren gerne vil have pengene udbetalt, er det straks noget andet. En ny undersøgelse viser, at knap syv ud af ti adspurgte butikker nægter at udbetale elektroniske gavekort, selvom de ifølge betalingsloven er forpligtet til det.

”Det er et ret stort problem, at over halvdelen af butikkerne siger, at de ikke vil udbetale pengene. Det er forkert og dybt kritisabelt,” siger Kim Fogtmann, jurist ved Forbrugerrådet Tænk.

Ud af 258 butikker oplyser 68 procent, at det ikke er muligt at få udbetalt sit gavekort. Det er et brud på betalingsloven §96 stk. 2, hvor der står følgende:

”Indehavere af elektroniske penge kan inden udløbet af de elektroniske penge og i op til 1 år efter udløbet anmode om, at restværdien indløses til pålydende værdi”. (kilde: retsinformation.dk)

Oversat til hverdagsdansk betyder det, at man har krav på at få udbetalt værdien af sit elektroniske gavekort, hvis man ønsker det.  

Hvad er et elektronisk gavekort?
Et gavekort er elektronisk, og hører under elektroniske penge, hvis det kan aflæses elektronisk. Det kan foreksempel være et plastikkort med chip, magnetstribe, stregkode eller en anden kode til elektronisk aflæsning eller indtastning.
Hvis gavekortet kan anvendes på internettet eller via en app, er det også elektronisk. Det vil sige, at gavekort på SMS eller mail også tæller som et elektronisk gavekort.
Hvad betyder lovgivningen?
Du kan kræve værdien af et elektronisk gavekort udbetalt i gavekortets gyldighedsperiode og op til et år efter, at gavekortet er udløbet. I gyldighedsperioden er det lovligt at tage et administrationsgebyr. Efter gavekortets udløbsdato, og op til et år efter, skal beløbet udbetales uden gebyr.

Kender du dine rettigheder? 

Det er ikke mange forbrugere, der ved, at de kan få deres penge udbetalt. 81 procent af 158 adspurgte danskere i alderen 18-60 år vidste ikke, at de ifølge loven har ret til at få deres gavekort udbetalt. Hos Forbrugerrådet Tænk forklarer Kim Fogtmann, at forbrugerne stoler på dét, de får at vide i butikkerne.

”Det er butikkerne, der skal leve op til loven. Så forbrugeren går jo ud fra, at butikken har styr på det. Det viser sig så, at det har de tydeligvis ikke,” siger han.

Som forbruger kan det være svært at finde rundt i butikkernes forklaringer om, hvorfor gavekort ikke kan udbetales. Flere steder er forklaringen, at kassesystemet ikke kan udbetale gavekort. Andre forklarer, at gavekort er til gavekøb og derfor skal bruges i butikken. Enkelte steder fortæller de, med et blink i øjet, at du kan bruge ’jydetricket’: Du køber en vare med gavekortet, returnerer den og får på den måde pengene udbetalt. Andre steder må man selv med ‘jydetricket’ se sig til takke med et nyt gavekort eller et tilgodebevis, som butikken heller ikke vil udbetale.

”At deres system ikke kan håndtere at udbetale pengene for et gavekort, den køber jeg ikke rigtig. Det er ikke dit problem som forbruger, hvis deres system ikke kan det, det skal kunne,” siger Kim Fogtmann og forklarer desuden, at der ikke er forskel på, om man kalder det gavekort eller tilgodebevis. De hører begge under betegnelsen elektroniske penge.

”Gavekortet er en fordring ude i butikken og altså et bevis på, at butikken skylder dig penge,” siger han.

Hvordan gjorde vi?
Vi har været i 258 butikker fordelt i Silkeborg, Esbjerg, Odense, Aalborg, Aarhus og København.
Vores strategi var at optræde som almindelige kunder. Vi brugte de to følgende udsagn til at spørge ind til butikkernes praksis med gavekort.
A) Hvis jeg køber et gavekort, og modtageren er utilfreds, kan personen så få pengene udtalt?
B) Jeg har et gavekort derhjemme, jeg ikke får brugt, kan jeg få pengene udbetalt?
Vi har optaget alle vores undersøgelser på lyd.

Lovgivningen er gammel, kendskabet er nyt

Ved gennemgang af forskellige kæders hjemmesider i perioden 16.-31. november 2021 kunne man hos store kæder som Zizzi, Change, Hunkemøller, Tøjeksperten og Sportmaster læse, at gavekort ikke udbetales eller ombyttes til kontanter. 

”Det er under al kritik, og det er direkte forkert. Det er vildt, at det er så store kæder som Sportmaster, Tøjeksperten og Change. Det er vildledende for at sige det pænt,” siger Kim Fogtmann. 

Når Sportmaster har forkerte oplysninger stående på deres hjemmeside, skyldes det ifølge Andreas Holm, administrerende direktør i Sportmaster, at forbrugerne ikke har gjort dem opmærksomme på fejlen: 

”Vi har ikke haft nogen kunder, der har gjort opmærksom på det, og vi har ingen klager haft. Derfor er det simpelthen noget gammel information, og det skal vi selvfølgelig have opdateret,” siger Andreas Holm 

Han forklarer, at det nogle gange tager tid at gennemføre nye regler i store kæder. Men lovgivningen om udbetaling af gavekort er langt fra ny. Siden 2009 har loven været tydelig.  Elektroniske gavekort skal kunne udbetales, hvilket de er opmærksomme på, i Sportmaster.

”Vi har af fire omgange siden starten af november sidste år (red: 2020) kommunikeret reglerne ud til vores butikker. Det viser sig så nu, at det er vi ikke kommet i mål med”, siger Andreas Holm, adm. direktør i Sportmaster

PWT Group, der ejer Tøjeksperten og Wagner, har i seks ud af otte besøgte butikker afvist at udbetale gavekort. I november fremgik det på deres hjemmesider, at gavekort ikke udbetales. I et skriftligt svar, fortæller PWT Group, at de har tjekket lovgivningen efter vores henvendelse. De bekræfter, at de ikke har været tilstrækkeligt opmærksomme på lovgivningen, og at de nu vil rette op på det.

Manglende information og tilsyn

Når det kommer til betalingsloven §96 stk. 2, er det Forbrugerombudsmanden, der har tilsynsansvaret. På Forbrugerombudsmandens hjemmeside står der alt, hvad man skal bruge for at forstå den omtalte lovgivning. Til trods for disse informationer, og til trods for, at Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, forklarer, at hun flere gange har informeret Dansk Erhverv- og Detail om lovgivningen, så viser den omtalte undersøgelse, at budskabet ikke er nået ud til butikkerne.

”Vi har orienteret erhvervsorganisationer og offentliggjort en pressemeddelelse om sagerne, netop med henblik på at gøre opmærksom på udbetalingspligten. Jeres undersøgelse kunne tyde på, at mange butikker ikke er klar over, at forbrugerne har krav på udbetaling af elektroniske gavekort, og at overtrædelser kan straffes med bøde. Vi vil overveje om vi skal orientere brancheorganisationerne igen,” siger Christina Toftegaard Nielsen.

Brancheorganisationen Dansk Erhverv- og Detail kender udmærket lovgivningen, og de er opmærksomme på Forbrugerombudsmandens behandling af området. De mener, de har gjort, hvad der står i deres magt for, at butikkerne er opmærksomme på lovgivningen:

”Det er ærgerligt, at 70 procent af butikkerne ikke kender til reglerne. Vi informerer jævnligt om det på vores hjemmeside, også når Forbrugerombudsmanden kommer med afgørelser. Jeg har svært ved at se, at vi kan gøre meget mere,” siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent i Dansk Erhverv- og Detail.

Forbrugerombudsmanden har haft flere sager om overskridelse af betalingsloven §96, stk. 2 og udsender pressemeddelelser efter hver sag. Alligevel mener hun ikke, at det alene er butikkernes ansvar at holde sig opdateret om lovgivningen: 

”Det er vigtigt, at forbrugerne kender deres rettigheder, så de kan påberåbe sig dem,” siger Christina Toftegaard Nielsen.

Kim Fogtmann er dog langt fra enig i, at det er forbrugernes pligt at kende til lovgivningen for at den overholdes:

”Det er jo butikkerne, der skal følge loven. Når det er så mange, der ikke følger loven, tyder det på, at tilsynet på området, ikke er tilstrækkeligt,” siger han.

Forbrugerombudsmanden er ikke vendt tilbage med en kommentar til kritikken af tilsynet på området. 

Men næste gang du står nede i en butik og vil have et gavekort udbetalt, så husk betalingsloven §96 stk. 2, for du har ret til at få dine penge udbetalt.

Kør fingeren over og se, hvordan tre kæder, har ændret deres skriv på hjemmesiden efter vores henvendelse

Læs forklaringerne fra Hunkemöller, Zizzi, Message og Change

Ud over Sportmaster og PWT Group har vi forsøgt at få interviews med ledelsen i Zizzi, Hunkemöller, Message og Change. Disse kæder er udvalgt, da de i flere butikker ikke ville udbetale gavekort, og fordi de på deres hjemmesider og i kundeservice oplyser, at gavekort ikke kan udbetales. Ingen af kæderne har ønsket at stille op til interview, men da vi foreholdt dem vores kritik, har de via mailsvar forklaret deres praksis i forhold til udbetaling af gavekort:

Zizzi skriver:  

“Vi har tjekket op på dette med en jurist, hvor vi har fået bekræftet, at loven også gælder vores gavekort. Vi har derfor i dag ændret alle vores rutiner og returneringsregler omkring vores gavekort, så vi nu følger betalingslovens §96 stk. 2”.

På hjemmesiden står der i skrivende stund stadig, at gavekort ikke kan ombyttes. 

Hunkemöller skriver:

“Vi giver desværre ikke kontant penge tilbage for gavekort i vores butikker, da systemet i butikkerne ikke kan dette. Hvis man ønsker en refundering, så skal man kontakte kundeservice, så laver vi en refundering herfra. Hvis du ikke har fået denne info fra butikken, så beklager vi dette”.
Efter henvendelsen er Hunkemöllers hjemmeside blevet ændret, så de nu oplyser, at man godt kan få pengene udbetalt sit gavekort. 

Message skriver:

“Alt personale er informeret om procedurerne, men det kan desværre glippe en gang i mellem. Vi informerer personalet på ny, så alle er med på procedurerne”.

Change er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.